Mensen vragen soms eerder hulp aan een pratende robot, dan aan hun eigen familie. Dat blijkt uit proeven met de pratende zorgrobot Tessa.
Dementerende ouderen
Tessa is primair bedacht voor dementerende ouderen, en die blijken Tessa te ervaren als een maatje, aldus Li. Die mensen hebben vaak hun hele leven al gezorgd voor anderen. Daardoor vinden ze het moeilijk om nu zelf om hulp te vragen. Maar als Tessa een suggestie voor zorg doet, pakken de ouderen dat vaak sneller op dan wanneer een familielid dat doet. Dat familielid willen ze niet bezwaren, een barrière die ze bij Tessa niet ervaren.
Pratende agenda
Tessa is feitelijk gewoon bedoeld als een soort pratende agenda. “Ze kan mensen consistent voorbereiden op dingen die gaan gebeuren, en haalt daarmee een stukje onzekerheid weg. Dat kan mensen activeren”, aldus oprichter Li. “Soms arriveert bijvoorbeeld de thuiszorg terwijl iemand nog zit te eten. Niet alleen wordt de oudere dan onaangenaam verrast, het kost ook tijd.” Door mensen tijdig te waarschuwen voor zo’n bezoekje, kan Tessa dergelijke situaties voorkomen. Ook kan ze mensen helpen herinneren hun medicijnen in te nemen, of een stukje te gaan lopen.
Bron : npo radio1